Matematikken omkring os

”Matematik handler om at forstå sin omverden og systematisere den lidt”

For nogle år tilbage blev jeg som børnehaveklasseleder meget interesseret i arbejdet med matematik hos de yngste børn i skolen. Det blev for mig starten på spændende projekter og udgivelser – og mit omdrejningspunkt er, og har altid været, en nysgerrighed på, hvordan vi som voksne kan hjælpe og understøtte børns udvikling på det matematiske område.

I skolen og i børnehaven var der på daværende tidspunkt stor fokus på sproglig opmærksomhed, da vi i Danmark ikke var specielt godt placeret i internationale undersøgelser omkring læseudvikling. Det prægede både debat og udvikling af undervisningsmaterialer og tilgange – hvilket var super fint. Jeg savnede den samme opmærksomhed på det matematiske område.

En inspirationsdag omkring Dunn og Dunn’s læringsstilteori blev for mig et vendepunkt i egen praksis. Jeg fik øje på muligheder og tilgange, som kunne hjælpe børnenes matematiske forståelse, så det blev sjovere at lære. Efterfølgende fik jeg mulighed for at præge forskellige matematikudgivelser.

Min erfaring er, at når vi arbejder med mange måder at lære på, så kan vi hjælpe børnene med at finde den tilgang, som fungere bedst for dem.

Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.