
Velkommen til Cirkus Total
Et farvestrålende univers fyldt med humor, magi og leg, der tryllebinder børn – og samtidig styrker deres sprog og matematiske begreber gennem storytelling, fællesskab og legende læring.
Udviklet til pædagoger og lærere, der arbejder med børn i alderen 4–6 år.
Hvad er Cirkus Total?
I den lille by Tikøbing gør cirkusdirektør Olando og alle hans dyr og artister klar til årets store forestilling. Men kan en hest egentlig tælle?
Er det virkelig forbudt at trylle i Cirkus Total? Og hvorfor spiser Bertram og Beatrice så meget lakrids?
Historien ender – naturligvis – med et brag af en cirkusforestilling fyldt med overraskelser og grin.
Cirkus Total er et sjovt og lærerigt materiale, hvor børnene lærer gennem leg, fortælling og fantasi.
Et læringsunivers med faglig tyngde
Cirkus Total er udviklet, så du kan arbejde med:
- Den pædagogiske læreplan
- Leg og fortælling som drivkraft for læring
- Børns forskellige læringsstile
Gennem historier, figurer og lege styrkes børnenes sprog, talforståelse og begrebsverden. Materialet gør det abstrakte konkret og skaber et fælles sprog om matematik, former, farver og relationer.
Cirkus Total passer perfekt til de ældste børnehavebørn og børn med tidlig skolestart.
Hvad består materialet af?
Materialet indeholder:
- En stor cirkusplanche med magnetiske figurer
- En vejledning med idéer, lege og aktiviteter
- En illustreret højtlæsningsbog med 12 kapitler
- Downloads fra shoppen
I hvert kapitel ankommer nye dyr og artister til Cirkus Total – de 2 stærke Bertram og Beatrice, de 3 klovne Bim, Bam og Bum, de 4 linedansere osv.
På den måde lærer børnene tallene fra 1–10 gennem handling og leg.
I bog og illustrationer arbejdes der med former, farver, ugedage og modsætninger – alt sammen på en måde, der fanger børnenes nysgerrighed.
Det er præcis det materiale, jeg har brug for.
Sådan kan du bruge materialet
Fortællingen læses højt for hele børnegruppen og danner grundlag for dialog, undren og fælles oplevelser.
De magnetiske figurer sættes på planchen, efterhånden som historien skrider frem, og børnene er aktivt med hele vejen.
Man kan fx vælge et barn som “Dagens Olando” – måske iført høj hat og tryllestav – der sætter dagens figurer på planchen.
Alt er tænkt nemt og overskueligt, så du kan tage materialet i brug med det samme.
Den glæde og læring vil vi også have i vores børnehave.
Erfaringer fra praksis
“Jeg har brugt Cirkus Total i førskolen og starten af 0. klasse – til stor glæde for både mig og børnene.”
Cirkus Total skaber grin, samtaler og glæde – og gør det sjovt for børnene at lære.
Tryk play og hør, hvilken succes Cirkus Total var i en børnehave.
Bag idéen
Cirkus Total blev udviklet af Alice Darville og Ina von Barm med afsæt i arbejdet med pædagogisk kontinuitet mellem børnehave og skole.
Vi oplevede, at pædagoger ønskede materialer, der forbereder børn på skolen – men uden at blive “skoleagtige”. Noget, der bevarer legen, fantasien og glæden ved at lære.
Cirkus Total blev derfor skabt som et brobygningsmateriale – et cirkus af fortælling, læring og leg.
I dag bruges det i børnehaver over hele landet – og flere kommuner har gjort det til en fast del af deres pædagogiske praksis.
Børnene som medskabere
I højtlæsningsbogen finder du små dialogiske spørgsmål, som inviterer børnene til at tænke, gætte og bidrage undervejs. På den måde bliver de medskabere af fortællingen.
Den medfølgende vejledning rummer konkrete idéer, lege og aktiviteter, som understøtter børnenes naturlige læring og fantasi.
Nemt at gå i gang
Materialet er bygget, så det er nemt for fagpersoner at anvende direkte i hverdagen.
I vejledningen finder du et afsnit kaldet “Cirkus Total i praksis”, som giver dig et hurtigt overblik over hvert kapitel og dagens anbefalede aktiviteter.
Vejledningen er et forslag – du kan altid tilpasse og bruge materialet på din egen måde. Det vigtigste er, at det er sjovt for børnene at lære.

