Formålet med forløbet i Børnhuset Carlshøj er, at skabe en tydelig rød trål gennem læringsmijøet, legezoner og den daglige legepraksis med børneperspektivet i fokus.
Rummene i børenhusene taler deres eget sprog. De kan signalere tryghed eller uro, muligheder eller begrænsninger – og de påvirker både børns legemuligheder og voknes pædagogiske handlekraft. Den fysiske indretning er ikke neutral, men en aktiv medspiller i jeres pædagogiske praksis.
I det her forløb, er målet at det pædagogiske personale får et fælles fagsprog og redskaber til at analysere, forstå og forme det sprog, rummene taler. Personalet bliver introduceret til begreber som rumpædagogik, pædagogisk nudging, farvepsykologi og legemod. Personalet får værktøjer til egen rumproces og en praktisk guide til indretning af legezoner.
Forløbet består af:
2 pædagogiske dage og sparring med hver enkelt team imellem de to pædagogiske dage.
Teori og hands-on:
De pædagogiske dage er en kobination af konkrete oplæg, drøftelser og masser af hands-on,hvor det pædagogiske personale tegner og modelerer hvordan de ønsker at børnehuset skal indrettes.
I step 2 vil børnenes perspektiv få en større rolle, når sparringerne tager afsæt i hvad der skaber succes og hvad der evt. skal justeres på.

