I Børnehuset Fuglsang oplevede personalet, at travlhed og forskellige forventninger gjorde samarbejdet lidt tungt. Efter en dag med fokus på arbejdsglæde og positivt samarbejde fik teamet et nyt fælles sprog for energi, og hinandens styrker. ansvar og anerkendelse
“Vi gik fra at pege på problemer til at se muligheder – og til at grine sammen igen. Dagen mindede os om, hvorfor vi valgte at arbejde med børn, og hvor meget vi faktisk kan løfte sammen.”
Siden dagen har vi arbejdet videre med små daglige rutiner, der holder fast i det fælles “VI” – og arbejdsglæden kan mærkes i både personalegruppen og børnegruppen.
Trine Villadsen; leder i Børnehuset Fuglsang
Jeg har holdt flere pædagogiske dage med afsæt i nedenstående generelle beskrivelse. Jeg færdigdesigner altid dagen i samarbejde med den pågældende institution, så dagen tager afsæt i de ønsker som institutionen har.
Målgruppe: Personalet i børnehaver og vuggestuer
Hvordan skaber vi et arbejdsfællesskab, hvor alle møder ind med energi og går hjem med følelsen af at have gjort en forskel?
På dagen sætter vi fokus på arbejdsglæde, fællesskab og kvalitet i det pædagogiske arbejde – med udgangspunkt i hverdagen i daginstitutionen.
Formål:
At styrke glæden ved kerneopgaven og skabe en fælles forståelse af, hvordan vi sammen kan løfte kvaliteten i det pædagogiske arbejde – til gavn for både børn og voksne.
Vi dykker ned i:
- Grundlæggende viden om teamsamarbejde
- Hvad der giver – og tager – energi i hverdagen
- Hvordan vi spiller hinanden gode
- Arbejdsglæde og stolthed omkring kerneopgaven
- De pædagogiske stjernestunder – og hvordan vi får flere af dem
Dagen er en inspirerende blanding af oplæg, lege, øvelser, filmklip og refleksion.
Gennem dialog og samskabelse får deltagerne øje på, hvad der skaber et stærkt fælles “VI”, og hvordan I kan bringe det med videre i hverdagen.

